Vidina samostatného podnikání je pro mnohé z nás velmi lákavá! Ať už jste realista či pozitivně laděná duše, připravte se raději na to, že podnikání nebude jenom procházkou růžovou zahradou. Aby byla růžová zahrada krásná a dělala Vám radost, musíte o ni důsledně pečovat a pracovat na ní. Obdobně to platí také v podnikatelské realitě – aby bylo podnikání úspěšné, musíte vynaložit nemalé úsilí. V některých oborech se však nadřete více, v jiných méně, někde musí podnikatel neustále vymýšlet, zkoušet, improvizovat, jinde naopak může podnikat snadněji a s menším rizikem neúspěchu…
Kde? VE FRANCHISINGU!
Gustav patří k těm šťastlivcům, kteří v sobě našli odvahu a změnili svůj profesní život. Rozhodl se pro podnikání formou franšízy a ve franšízingu našel zalíbení – podniká v něm už delší dobu a velmi úspěšně, své franchisingové podnikání stále rozšiřuje a konečně jej, podle jeho slov, práce opravdu baví a naplňuje!
Co Gustava Libru přivedlo k myšlence začít podnikat, proč se rozhodl právě pro podnikání s fitness franšízou EXPRESKA? Své dojmy z podnikání ve franšízingu nám prozradil v inspirativním rozhovoru tento sympatický pražský franšízant.
„Vyberte si franšízu a jděte do toho! Ve škole získáte znalosti, ve franšíze zkušenosti.“
Chtěl jsem podnikat spolu se svojí ženou, aktivní cvičitelkou Pilates. Obor služeb, specificky fitness, nemá velké bariéry pro vstup. Nadchnul mě koncept ženského cvičení v moderní formě a propracovaný systém, který usnadní řízení fitka i obsluhu klientek.
První naši EXPRESKU jsme otevírali na podzim 2011. Postupně jsme narostli na 5 fitek, všechny v Praze.
Franšíza je přínosem například při jednání s úřady, protože se mi již stalo, že úřednice EXPRESKU znají a tím pádem se rozhodují snadněji. Bohužel banky jsou v této oblasti zcela netečné a financování franšízy vůbec nezohledňují.
Velká výhoda je možnost vidět čísla dobrých provozoven, možnost ledacos od kolegů „odkoukat“, vzájemně se inspirovat a pomáhat si. A společná výroba: je rozdíl dělat letáky pro jednu pobočku a pro 5 nebo dokonce 9 poboček, dostáváte se zcela na jiné náklady na leták, nehledě k tomu, že já reklamu zpracuji a kolegyně může zajet do tiskárny a pak rozvést po expreskách, takže to šetří čas oběma. Nebo reklama: když se 17 EXPRESEK v Praze spojí, tak je jednodušší udělat kampaň v novinách metro. Takže jednoznačnou výhodu vidím ve spolupráci a nákladové efektivitě.
Ano! I pro mne to byla ta správná volba. Může se poradit jednak s centrálou a také mu poradí kolegové franšízanti ohledně čehokoliv – nejen co se týká konceptu, ale i jednání s úřady, s účetnictvím i řízením lidí… Stále si mezi sebou takto pomáháme. Máte možnost srovnání výkonu vašeho provozu, přenos toho, co funguje nejen v marketingu a v řízení zaměstnanců. Často si v průběhu měsíce hlásíme mezi sebou tržby, což působí dost motivačně . Pokud podniká začátečník samostatně, těžko se mu hledá rada a srovnání.
Asi 2 roky jsem se jako OSVČ rozhlížel, co vlastně chci dělat, předtím jsem působil mnoho let v marketingu finančních služeb, zejména reklama a aktivace. Když jsem v roce 2010 objevil expresku, bylo rozhodnuto.
Ve fitness je jednoduché zahájit podnikání. Zatím stále není státem tento obor tak regulovaný, jako jiné. Složitější je to právě v tom, že vzniká velká spousta fitek a často také zanikají. Věrnost klientů není nijak velká, v současnosti pracujeme hodně na vysvětlování výhod dlouhodobých plánů. Také je nutné neustále přinášet novinky a zpestření cvičení, aby se neomrzelo. Naštěstí kruhový trénink EXPRESKA je perfektně navržen pro ženy, během krátké doby umožní procvičení celého těla. Díky afterburn efektu až 48 hodin a principu superkompenzace stačí klientce přijít 3x týdně a přitom dosahovat rychlých výsledků. Přitom cvičení za hranicí aerobní zóny způsobuje zvyšování trénovanosti, nahrazování tuků svaly a zlepšení kondice, zrychlení metabolismu.
Chtěl jsem podnikat s vidinou svobody, nicméně jakožto podnikatel jsem svázán nejen smlouvou franšízovou, ale i nájemní, smlouvami s dlouhodobými partnery aj. Takže úplně tak nemůžu dělat, co chci. Zároveň, tak jako v jiném podnikání, sranda končí kolem poloviny v měsíci, kdy je potřeba hradit mzdy a DPH a další poplatky. To jsou limity podnikání a svobody.
Jinak jsem také poznal, že kreativita ve franšíze má své meze. Nelze neustále něco měnit, koncept má nastaveny mantinely a přes ty nejede vlak. To jsem poznal na vlastní kůži, musel se přizpůsobit a teď jsem nejvíc spokojený.
Měl jsem na výběr mezi celosvětovým konceptem a tuzemskou, méně rozvinutou franšízou. Zvolil jsem rozvíjející se, i s těmi nevýhodami, že koncept se ještě trochu ladil. Na druhou stranu jsem mohl přispět svými zkušenostmi z reklamy a promo. Překvapilo mne, stejně tak jako snad každého franšízanta, že to „nejde samo,“ ale jen „snadněji“, takže franšízant nemá úspěch zaručen, jen usnadněn. Musí hodně hodně pracovat a snažit se, více než v běžném zaměstnání.
S franšízou je vše snazší a každý člověk umí otevřít provozovnu podle manuálu. Hůře se rozhoduji a takto pro mne bylo hračkou prostě jen „jít a koupit tady“ dle návodu. Vezměte to tak, jako když se rozhodujete jakou barvou chcete mít vymalovaný obývací pokoj – světlou nebo tmavou, žlutou nebo do zelena, nebo nechat stěny moderně v cihle nebo jenom nechat bílou? Názorů je hodně, psychologie barev propracovaná, je to těžké rozhodování. Ve franšíze máte jasno, co na stěny: jen bílá a fuchsie růžová
Za dobu 5 let, kdy sleduji fitness profesionálně, vidím rostoucí konkurenci, ale také zavírání neúspěšných fitness projektů. A pozoruji také vliv módních výstřelků a novinek. Tím základem pro nás je osvědčený kruhový trénink, vždyť sekvenční cvičení pochází nejméně z šedesátých let minulého století. Největší podporou je růst počtu sesterských provozoven a vzrůstající známost značky.
Klientky! My máme jen ženské zákazníky, a ženy jsou náročné Samozřejmě, že se nám klientky obměňují, chtějí cvičit hlavně mimo léto a pak se zase vracejí. Nicméně máme hodně dlouhodobých a to třeba na Černém Mostě je stále aktivních 8 členek již z roku 2011, asi 27 z roku 2012, takže něco na té EXPRESCE je…
Nejen na začátku při otevírání každé provozovny, ale i průběžně se trenérky školí v trenérství, obsluze, prodeji, telefonování… Centrální školení je základ a sami si ještě přidáváme. Nemohu srovnat s konkurencí, ale školení je u nás opravdu důležité a jsou vidět výsledky.
Kromě té relativní svobody také fakt, že svou prací buduji hodnoty, které lze v případě potřeby zpeněžit. Zaměstnanec může otevřít hodně poboček firmy, ale žádnou již nemůže následně prodat.
Také mohu rozhodnout a snáze prosadit u zaměstnanců nový projekt, nebo si v malém měřítku za svoje peníze mohu vyzkoušet nový způsob reklamy, takže získávám měřitelné výsledky…a v případě neúspěchu mě nikdo nekárá. Prostě snazší život, než v zaměstnání, a přitom díky franšíze pod jakýmsi pomyslným ochranným deštníkem pro případ nepohody.
Vyberte si franšízu a jděte do toho! Ve škole získáte znalosti, ve franšíze zkušenosti. Máme kolegyni, která se rozhodovala, zda má jít studovat MBA a rozhodla se pro EXPRESKU, takže teď se učí podnikání v praxi. Teoretiků je na světě dost, ale to co člověk zažije, už mu nikdo nevezme.