Žijete v přesvědčení, že pokud chcete začít podnikat, měli byste se orientovat v oboru, ve kterém plánujete podnikat, že je pro vás důležitá znalost daného trhu i potenciálních zákazníků, že byste měli nutně znát legislativu, účetnictví a další?
Každý podnikatel se jistě v podnikání setkal s neúspěchy. Právě díky cílevědomosti a zdravému sebevědomí pak tyto krušné chvíle překonal. Člověku se však ne vždy toho zdravého sebevědomí dostává. Je proto potřeba stanovit si cíl či cíle, jež chceme v podnikání dosáhnout. A jak již bylo minule řečeno: „Co je psáno, to je dáno!“. Toto motto platí i pro naše cíle. Nejlepší je proto mít hlavní cíl podnikání, i menší cíle vedoucí k jeho dosažení, písemně. Můžeme pak jednou za čas udělat jejich rekapitulaci a říct si, co se nám podařilo a na čem naopak musíme ještě zapracovat. Když pak přijde nějaký neúspěch, nedíváme se už na něj jako na pohromu.
Situace na trhu se mění každým okamžikem, musíme na to proto v našem podnikání myslet. Neznamená to však měnit svou strategii každý den, tím spíš naše zákazníky vyděsíme, než potěšíme. V tomto případě pak platí, že méně je někdy více. Rekapitulací našich cílů můžeme realizovat i některé změny. Nebudeme tak dělat změny bezhlavě, ale s určitým rozmyslem, a tak abychom dosáhli daného cíle.
Jak říká jedno motto: „Lepší blázen s nápadama, nežli blbec bez fantazie!“. Nestyďte se proto za své nápady. Nikdo není bez fantazie, ale pokud máte pocit, že už se vám jí nedostává, tak zkuste zavzpomínat, po čem jste toužili jako děti. Nebo se na svůj podnikatelský záměr nedívejte očima podnikatele, ale zákazníka. Chce to však velkou dávku empatie, protože musíme předpokládat, že ne všichni zákazníci uvažují jako my.
Ani Řím nepostavili za jediný den. Nesmíme proto očekávat, že se z nás stane přes noc úspěšný podnikatel a při prvním neúspěchu vše zabalit. Jenom to než si k vám vaši zákazníci najdou cestu, nebude ihned. Přesvědčit zákazníka o tom, že váš produkt je pro něj to nejlepší, není vůbec jednoduché a ještě těžší je si takového zákazníka udržet. Nenechte se neúspěchy odradit a buďte trpělivý. Je přece známo, že trpělivost růže přináší.
Asertivitu bychom měli chápat jako jednání jedince, který zvládá jasně definovat své požadavky, nejedná proti právům druhých lidí, umí naslouchat a je schopen přistoupit na kompromis. Neměli bychom však asertivitu zaměňovat s agresivitou a hrubostí. V podnikání jsou sice potřeba „ostré“ lokty, ale nic se nemá přehánět. Naší devízou v obchodním styku by se tak měla stát slušnost a férovost.
Našli jste se? Našli jste v sobě alespoň kousek flexibility, kreativity nebo asertivity? Že ne? Nevadí!
Existuje již řada kurzů, kde si dané dovednosti můžeme osvojit. Je to však běh na dlouho trať a chce to vynaložit jisté úsilí.