„Věřím, že každé zboží má svého kupce. Jen je třeba ho najít.“

Jako malý jsem doslova miloval každou pouť, která se na čas zastavila v mém okolí. Hlasitá hudba, obrovské kolotoče a nespočet sladkostí různých barev doslova volaly po tom, abych je všechny měl. V jedné ruce balónek a plyšové zvířátko, v druhé metrového gumového hada a cukrovou vatu.

Rodiče mi na pouti dovolili koupit mnoho roztomilých hloupostí. Z poutě jsme ale z nějakého důvodu odcházeli spokojení všichni. Já s doslova nabitou hlavou zážitků, o kterých jsem byl schopen ještě týden vyprávět svým kamarádům a rodiče s vyprázdněnou peněženkou, ale zároveň se spokojeným výrazem na tváři.

A stejně jako každá pouť moc dobře ví, jak okouzlit dětské srdce, měli byste i vy jako podnikatelé znát své zákazníky, kteří u vás rádi utratí velké peníze.

Jak ale k sobě přilákat takového zákazníka? Jednou ze základních „vychytávek“, která vám pomůže takové lidi objevit je poznání cílové skupiny. Jinak řečeno, jde o poznání lidí, které k sobě do podniku přitahujete.

Začít můžete u určení průměrného věku zákazníka, výše jeho vzdělání, průměrného platu, vytyčení osobních zájmů, množství volného času, jak často váš podnik navštěvuje a z jakého důvodu, až se dostanete k podrobnému popisu vaší cílové osoby.

Další fáze spočívá většinou v tom, že řešíte, jestli je pro vás nynější cílová skupina ta, s kterou chcete pracovat nebo se rozhodnete svůj business model přizpůsobit nově vytvořené cílové skupině, která bude mít vyšší potenciál pro vaše výdělky.

Podívejme se spolu na malý příklad: Žena ve věku 35 let ráda kupuje parfémy, rtěnky, řasenky a jiné kosmetické zboží. Zboží nakupuje ráda v kamenném obchodě, protože tam si k parfému přivoní a osobně si jej vyzkouší. Do prodejny chodí ráda mimo jiné také proto, že je tam velmi příjemná obsluha, která jí vždy dobře poradí a také proto, že je „VIP zákaznicí“ a získá slevu na nákup.

Pokud chcete být úspěšní ve svém podnikání, musíte si umět takto popsat svého zákazníka a dále provést průzkum, jestli takoví zákazníci u vás vůbec jsou. Velmi příjemně je postup k sestavení cílové skupiny vytvořen na mladypodnikatel.cz. Faktem však zůstává, že provést takovou analýzu je velmi náročná věc.

Výhodou franchisingu , je opět fakt, že majitel licence – franchisor či master franchisant již takový průzkum dávno provedl a s jeho výsledkem vás seznámí. Na vás už jen bude vyhodnocení, zda je ve vašem okolí ten či onen podnikatelský záměr vhodný.